Læs Boris’ historie om hvordan det var at erkende sit høretab og ikke at kunne identificere sig med at være høreapparatsbruger, til i dag at være glad for sine høreapparater fra HEIMDALL’S. Det har været en længere rejse, som vi er meget glade for at få lov til at dele i denne artikel. Vi har derfor taget en snak med Boris og fået hans hudløst ærlige beretning, som bl.a. inkluderer de vante fordomme om høreapparater, til den jungle af muligheder der eksisterer. Læs hele historien her.
Mit første møde med høreapparater
Ligesom alle andre elever i folkeskolen, så skal man forbi sundhedsplejersken, for at blive undersøgt i forhold til ens generelle sundhed. Det jeg bare ikke havde regnet med, da jeg talte med sundhedsplejersken i 1. klasse, var at jeg ikke hørte særlig godt.
Jeg blev derfor videresendt til Bispebjerg Hospital, hvor de tog alle mulige tests. På Bispebjerg fik jeg at vide, at der var et høretab, og at det høretab krævede høreapparater.
“Jeg prøvede det i en uge, og sagde til min mor, at det gad jeg ikke. Jeg nægtede det fuldstændig”
Boris, kunde hos HEIMDALL’S
Jeg kan huske, at de første høreapparater jeg prøvede, og det er omkring 25 år siden, var de gamle og klodsede analog høreapparater.
Jeg prøvede det i en uge, og sagde til min mor, at det gad jeg ikke. Jeg nægtede det fuldstændig. Jeg kunne jo stadig høre fint uden.
Høreapparater og stigma
“Jeg synes, at det var så pinligt og det var virkelig ikke noget jeg ville associeres med”
Boris, kunde hos HEIMDALL’S
Grunden til jeg ikke ville have høreapparater til at starte med var fordi jeg synes, at der var meget stigma forbundet med det. Jeg synes, at det var skamfuldt at gå rundt med dem. Min første oplevelse med høreapparater var ikke den bedste. To, i mine øjne, kæmpe store høreapparater, hvor man tydeligt kunne se dem og de formstøbte domes i ørerne. Jeg synes, at det var så pinligt og det var virkelig ikke noget jeg ville associeres med.
Jeg hørte flere år senere, at de nu havde udviklet dem så meget og teknologien var blevet bedre. Jeg besluttede derfor, at nu måtte det være tid til at give det en chance mere. Jeg var i mellemtiden også blevet voksen, og går ikke op i, på samme måde, hvad andre tænker. Men jeg var stadig lidt forbeholden ved, at jeg synes det var pinligt at have et høretab og folk ville kunne se det.
Ung med høreapparater
Jeg var forbeholden, da jeg skulle have mine høreapparater. Men da jeg prøvede dem, var det som at træde ind i en helt ny verden. Det kan nærmest sammenlignes med at få briller på, hvis man ikke kan se. Og jeg var ikke klar over, hvor meget jeg ikke kunne høre, før end at jeg prøvede høreapparaterne.
Det var en helt ny verden og det hjalp mig rigtig meget med mine studier. Jeg skulle ikke koncentrere mig og lytte ekstra godt efter for at følge med i undervisningen. Men det mest positive var uden tvivl mine medstuderendes reaktioner. Det var næsten på grænsen til en beundring og en fascination af høreapparaterne og det de kunne.
Jeg har kun haft positive oplevelser med folk, når de hører jeg bruger høreapparater. Som oftest er det næste de spørger om er, hvad koster det, kan jeg få et til at høre musik og mange andre nysgerrige spørgsmål. Så på en eller anden måde har det været det stikmodsatte af, hvordan jeg forventede folk ville reagere. Det har været super fedt at opleve!
Arbejde og høreapparater
Jeg var på arbejdsmarkedet inden jeg fik mine høreapparater, og har været i flere situationer, hvor jeg ikke har kunne høre eller forstå, hvad den person jeg har talt med har sagt. Jeg tror jeg nåede et punkt, hvor jeg var rigtig god til at mundaflæse. Så hvis jeg ikke kiggede på folk, når de talte til mig, så havde jeg svært ved at forstå dem.
Så corona har ikke ligefrem gjort situationen bedre for dem, der har et høretab. Jeg har jo, før jeg fik mine høreapparater, oplevet mange situationer, hvor jeg har kompenseret ved at mundaflæse. Det kan være svært med mundbind eller digitale møder, hvor lyd eller billede ikke altid følges ad. Derudover har jeg et asymmetrisk høretab, så jeg har haft tendens til at sætte mig eller dreje mit gode øre mod dem jeg lyttede til og mundaflæste samtidig. Men det kan man heller ikke, når vi skal holde afstand.
Det har krævet meget koncentration, at følge med i samtaler, men det var ikke noget jeg lagde mærke til, for jeg har gjort det så længe. Det var bare blevet en hverdag. Jeg lagde først mærke til, at jeg ikke behøvede det efter jeg havde fået høreapparater.
Vejen til høreapparater – en jungle at finde rundt i
Jeg gik ned til min øre-næse-hals læge, da jeg havde besluttet mig for at få høreapparater, for at få en henvisning. Der fik jeg at vide, at jeg ville blive kaldt ind om 11 måneder. Men jeg ville jo gerne i gang og prøve det nu! De fortalte at jeg kunne bruge mit tilskud et andet sted, men så startede en helt ny rejse, for hvem skulle jeg vælge og hvad var bedst?
Jeg tror, at det bedst kan beskrives som en jungle. Hvor skulle jeg starte, hvor skal man gå hen, hvem skal man gå hen til? Jeg kendte intet til høreapparater eller høreapparats mærkerne. Så hvem skal man gå hen til, når man ikke kender nogen. Jeg spurgte rundt i min omgangskreds, mest familien, om hvilke virksomheder de kendte og hvem de kunne anbefale. Jeg hørte både godt og mindre godt om de forskellige virksomheder, men valgte at gå derhen, hvor flest havde anbefalet det.
“Min tanke var, at høreapparater er vel bare er høreapparater”
Boris, kunde hos HEIMDALL’S
Høreapparater er vel bare høreapparater?
Jeg valgte én af de store kæder, fordi familie havde anbefalet det sted. Modsat fra når jeg ellers køber og tager beslutninger, gik jeg ikke rundt og hørte hvad andre virksomheder kunne tilbyde. Jeg tog bare den første og bedste. Min tanke var, at høreapparater vel bare er høreapparater. Og min oplevelse hos dem, var egentlig okay.
Jeg kom til en indledende høretest, fordi der var gået lang tid mellem min sidste høretest. Jeg kom tilbage en uge senere, hvor jeg fik tilpasset mine høreapparater og blev så sendt ud i det fri med høreapparater i hvert øre.
Det var ca. 20 år siden sidst jeg havde haft høreapparater på, så det var rart og på samme tid meget overvældende at opdage en helt ny verden. Når jeg tager dem af og på nu, oplever jeg ikke på samme måde den store forskel som første gang. Oplevelsen var overvældende, fordi ens hjerne havde vænnet sig til et begrænset lydmiljø.
Når man skal vænne sig til at have høreapparater bliver man ekstra opmærksom på lyde, man normalt ikke har hørt før. Hvis jeg eksempelvis skulle køre fingrene gennem håret bag ørerne, kunne jeg lige pludselig høre den proces rigtig tydligt, i forhold til førhen. Jeg blev meget mere bevidst omkring små ting. Det kunne være urer. Jeg synes, de kom mere og mere frem. Jeg fik at vide, at det kunne tage op til to uger for hjernen at vænne sig til dette, men tror der gik fire-fem dage. Det er meget normalt at opleve, at lyde bliver tydelige, da hjernen skal vænne sig til de nye lydinput, så den med tiden ved, hvad den skal dæmpe og hæve.
Alt for besværligt
“Jeg sagde, at jeg ville have det bedste de havde”
Boris, kunde hos HEIMDALL’S
Jeg købte mine høreapparater hos dem, fordi jeg havde tanken om, at der nok var de samme høreapparater hos alle de andre, men det passede ikke helt. Jeg husker, at der var et skema over deres priser, hvor jeg fik at vide, hvad jeg kunne vælge imellem. Jeg sagde, at jeg ville have det bedste de havde, men fandt senere ud af, at de høreapparater jeg havde købt ikke var de bedste på markedet, men kun de bedste jeg kunne få hos dem.
To uger efter jeg var gået ud af butikken skulle jeg til et opfølgende tjek, for at se om der var noget, der ikke stemte overens og mine høreapparater blev justeret. Derefter var det egentlig kun på mit initiativ, hvis jeg lagde mærke til noget. De høreapparater jeg havde købt, der gik slangen ofte i stykker eller var stoppet til og jeg skulle derfor ned og have nye receivere. Det var næsten hver eller hver anden måned jeg skulle have nye, fordi de gav en lavere lyd. Det var rigtig besværligt, fordi jeg kun fik én ad gangen – og måtte ofte tage fri, når jeg skulle have nye domes fordi deres åbningstider kun var fra 10-17.
Sådan fortsatte det i 2-2 ½ år, hvor den primære kontakt var fordi jeg skulle udskifte mine slanger eller receivers. Men der var ingen opfølgning eller anden hjælp. Mest af alt virkede det til, at jeg var en omkostning, og til sidst tænkte jeg, jo mindre jeg kommer jo bedre.
Mit møde med HEIMDALL’S
Man sælger jo ikke høreapparater, man sælger en bedre livsstil til folk”
Boris, kunde hos HEIMDALL’S
Jeg har fået at vide, at jeg var den første kunde der fik høreapparater fra HEIMDALL’S, og det er jeg rigtig glad for. Mit første møde med HEIMDALL’S var, som det også vil være for mange andre, et møde med audiologen Connie.
Den dialog jeg havde med Connie var rigtig god. Hun spurgte indtil, hvilken livsstil jeg havde og dermed, hvilken livsstil mine høreapparater skulle passe til.
Det synes jeg var rigtig godt, og ikke noget jeg har prøvet andre steder. Jeg har mere oplevet at blive mødt med “her er de høreapparater, der passer til dit høretab – ud af døren”-oplevelse. De andre tilpasser høreapparaterne og afspiller lyde, men det var meget federe at have dialogen med Connie. Hun spurgte ind til min livsstil, mine behov og hvilke situationer mine høreapparater skulle afhjælpe osv. Det synes jeg gav mig ret meget forståelse.
Man sælger jo ikke høreapparater, men sælger en bedre livsstil til folk. Eller det forestiller jeg mig i hvert fald.
Hvilke høreapparater valgte jeg så hos HEIMDALL’S?
Lige nu har jeg Phonak høreapparater. Jeg synes, at både lyden og de forskellige features fungerer super godt. Jeg er ung, så jeg kan rigtig godt lide dets Bluetooth-connection og det, der fungerer med det. Det er en fornøjelse at bruge det produkt.
Jeg kan rigtig godt lide den håndfrie funktion til samtaler, og jeg synes det fungerer rigtig fint. Jeg går klart igennem, men det eneste lille minus er, at den også opfanger en del baggrundsstøj, så den kan ikke bruges i trafikken eller når jeg cykler, men der kan man jo nærmest heller ikke bruge høretelefoner. Kvaliteten er god til samtaler, men det kan godt ligne, at man taler med sig selv, da andre ikke kan se, at man taler i telefon.
Alt i alt er jeg bare rigtig tilfreds med service, viden og de høreapparater jeg har fået. Det er en virkelig god oplevelse at være kunde og få høreapparater fra HEIMDALL’S.
Mine råd til andre i samme situation
Jeg vil prøve, selvom jeg synes det er svært, at komme med lidt råd til andre, der er førstegangsbrugere.
Jeg tror, at du skal være meget klar over de aktiviteter du har i dit liv.
Det er vigtigt at indgå i dialog med audiologen om dette, så de bedre kan spore sig ind på, hvilke høreapparater, der passer til dig og din livsstil. Specielt, hvis man har hobbyer, der indebærer lyd. Der er forskel på, hvilken indstilling du skal have, hvis du hører klassisk musik eller hvis du hører dubstep, som er meget bas-tungt.
“… du skal have det på hver dag, det er en slags investering – i den høje ende. Min erfaring er, at der er stor forskel på et premium produkt og et lavprisprodukt”
Boris, kunde hos HEIMDALL’S
Derfor er dialogen med audiologen vigtig, men det vigtigste er kvaliteten.
Dine høreapparater bruger du hver eneste dag, så det er vigtigt at kvaliteten er i top. Jeg synes ikke, at det er noget man skal gå ned på, hvis man kan undgå det. Høreapparater er lige så vigtige som briller o.l. Hvis du sparer penge der, så gør du det kun dårligere for dig selv. Det vigtigt, at man sikre sig, at i de fire år man har sine høreapparater, at det er et kvalitetsprodukt, fordi du skal have det på hver dag, det er en slags investering – i den høje ende.
Min erfaring er, at der er stor forskel på et premium produkt og et lavprisprodukt.
Farvel til stigma
Og tænk ikke på, hvad andre mener! Jeg er ikke selv den primære målgruppe for høreapparater, men er kun blevet mødt af den gode nysgerrighed og positivitet. Jeg tror, at vi skal gentænke, hvordan man identificerer folk med et høretab, og vise, ar det faktisk er ret sejt at have høreapparater, især overfor den yngre målgruppe. Jeg tror, at den stigma, der er, mere er i hoved på den unge, som skal have høreapparater end hos ens omgivelser. Jeg har stort set kun oplevet det modsatte.
Jeg håber, at den værdi jeg kan komme med er, at det faktisk kan være en fordel at have et høreapparater, fordi det er et oplagt samtale emne, når folk ser ens høreapparater. Jeg tror, at vi skal lære at vænne det til en fordel og koble det til noget positivt. Det er svært, men håber min historie her kan åbne op for en dialog og være med til at nedbryde den stigma, der er forbundet med høreapparater.